24 نوامبر 2023- محققان دانشگاه آلبرتا در نظر دارند که تاثیر ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش را بر توقف پیشرفت دیابت نوع 2 و معکوس شدن آن یا رسیدن به قند خون طبیعی بدون نیاز به دارو(رمیسیون دیابت) بررسی کنند.

این مطالعه به رهبری پروفسورNorm Boulé  و دانشجوی دکتری Jordan Rees، محققان دانشکده ی حرکت شناسی، ورزش و تفریح، در حال بررسی پتانسیل رمیسیون دیابت هستند. یافته‌های اولیه آن‌ها نشان می‌دهد که برخی از بیماران می‌توانند سطح قند خون را بدون دارو، پس از مداخله سبک زندگی، در محدودی طبیعی تثبیت کنند.

پرفسور Boulé، یکی از اعضای موسسه ی دیابت آلبرتا، گفت: پیش از این دیابت نوع 2، عمدتا در افراد مسن دیده می شد، اما اکنون در افراد جوان تر تشخیص داده می شود. با توجه به پیشرفت تهاجمی تر مشاهده شده در بیماران جوان تر، مداخله زودهنگام بسیار مهم است.

اگرچه دیابت نوع 2 در طول تاریخ به عنوان یک بیماری قابل کنترل و در عین حال پیشرونده در نظر گرفته شده است، تأثیر متقابل عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی منجر به افزایش هشداردهنده آن در آلبرتا شده است. طبق آمارهای اخیر، منرخ ابتلا به دیابت در آلبرتا تنها در طی یک دهه تقریباً دو برابر شده است. در سال 2022، هشت درصد از جمعیت یا بیش از 403هزار آلبرتایی با دیابت نوع 1 یا نوع 2 زندگی می کردند که 90 تا 95 درصد از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

اصطلاح "رمیسیون یا remission" که پیش از این برای سرطان بکار می رفت به آرامی در فرهنگ لغات تحقیقات دیابت وارد شده است. با این که دیابت به طور معمول به عنوان یک وضعیت به تدریج پیشرونده تعریف می شود، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است دیابت نوع 2 متوقف شود یا حتی بهبود یابد.

یکی از تحقیقات برجسته در این زمینه، آزمایش بالینی رمیسیون دیابت(DiRECT) در بریتانیا است که شرکت کنندگان را تحت یک رژیم جایگزینی وعده های غذایی کم کالری به مدت 12 تا 20 هفته قرار داد.

پرفسور Boulé، گفت: به طرز شگفت‌آوری، پس از یک سال، 46 درصد از شرکت‌کنندگان در وضعیت بهبودی قرار گرفتند و پس از دو سال، همچنان 36 درصد از افراد در وضعیت بهبودی بودند.

کارآزماییDiRECT ، عمدتاً بر رژیم غذایی بدون ترکیب یک برنامه ی ورزشی ساختارمند متمرکز بود.

پرفسور Boulé، گفت: چنین رژیم‌هایی منجر به کاهش وزن قابل توجهی می‌شوند، اما درک این نکته ضروری است که هر نوع کاهش وزنی الزاماً مفید نیست. او توضیح داد که این رژیم ها اغلب منجر به از دست دادن توده عضلانی می شوند که به خصوص برای افراد مسن نامطلوب است.علاوه براین، سلامت قلب و عروق شرکت کنندگان در این رژیم ها آنطور که انتظار می رفت، بهبود نیافت.

ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش

هدف تحقیقات در حال انجام گروه پرفسورBoulé ، افزایش مزایای رویکرد رژیم غذایی کم انرژی با افزودن یک جزء ورزشی است. او تأکید کرد که افزودن ورزش به این برنامه می تواند تحولی در روند بیماری ایجاد کند و این فقط در مورد سوزاندن کالری نیست.

پرفسور Boulé، گفت: حفظ و ساخت عضلات برای ذخیره ی گلوکز بسیار مهم است و با روند پیری که منجر به کاهش طبیعی عضلات می شود، یک رژیم ورزشی ضروری است.

جردن ریس، گفت: یک مزیت عمده در این مداخله برای شرکت کنندگان، تعاملات یک به یک است که آنها تجربه می کنند، از جمله مشاوره با متخصصان تغذیه. در یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی، بیماران به من گفته‌اند که از توجه دقیق به نگرانی‌هایشان قدردانی می‌کنند.

امتیاز دیگر برای بیماران این است که آنها به یک مانیتور مداوم قندخون مجهز هستند. پرفسور Boulé، توضیح داد: این فناوری که اغلب به‌عنوان یک حسگر کوچک روی بازو قابل مشاهده است، نمای دقیقی از سطح قند خون در طول شبانه روز ارائه می‌کند و به درک دقیق‌تر تغییرات قند خون با برنامه‌های غذایی و ورزشی کمک می نماید.

پرفسور Boulé، گفت: در این مطالعه ما در تلاشیم که بفهمیم کدام یک از شرکت‌کنندگان می‌توانند بیشترین سود را از این برنامه ببرند و مطمئن‌ترین نتایج را تولید کنند.اگرچه ممکن است همه شرکت‌کنندگان به بهبودی طولانی‌مدت نرسند، اما حتی تاخیر کوتاه‌مدت در پیشرفت دیابت ممکن است به مزایای سلامتی پایدار منجر شود، و در حالی که این مطالعه یک شروع عالی است، من معتقدم که ممکن است به "تنظیم مجدد" گاه به گاه نیاز باشد زیرا سطح قند خون در طول سال ها شروع به افزایش می کند.

یک نوع مداخله برای همه مناسب نیست

پرفسور Boulé، تاکید کرد که برخی از بیماران بهتر از سایرین به درمان ها پاسخ می دهند و عدم دستیابی به رمیسیون مساوی با تلاش کافی نیست. این بیماری جنبه های مختلفی دارد و ممکن است برای افراد مختلف مداخلات متفاوتی لازم باشد.

برای درک اینکه آیا هدف رمیسیون برای یک فرد مناسب است یا خیر، مشورت با متخصصان مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است.

پرفسور Boulé، افزود: عوامل اجتماعی مانند زندگی در کشورهای مستعمره و نژادپرستی نیز می تواند بر نرخ ابتلا به دیابت و مراقبت ها تاثیر بگذارد، بنابراین رویکردی که به این مسائل بپردازد، ضروری است.بسیار مهم است که بهبودی(رمیسیون) را معیاری برای موفقیت یا شکست تلقی نکنیم. در عوض، تمرکز باید بر مراقبت فردی باشد و اطمینان حاصل شود که همه به بهترین درمان ها و منابع ممکن دسترسی دارند.

منبع:

https://www.miragenews.com/diet-and-exercise-could-pave-way-for-diabetes-1130670/